fredag 23 december 2011

Ta hand om maten i jul!

Jag blir glad över att läsa alla möjliga tips i tidningarna om hur vi kan undvika att slänga mat. Julmaten kan vara till påska  om vi inte lägger fram för mycket och fryser resterna. Det är inte illa!
Enligt FAO slängs en tredjedel av all mat som produceras. En tredjedel! Du läser inte fel. Visst är det märkligt? Det blir runt 100 kilo per person och år det. Matsvinnet står för 4-7 % av vår klimatpåverkan så det finns all anledning att tänka efter.
Jag älskar julmat och jag inser att jag äter för mycket. Inte minst äter jag för mycket fläskkött och det finns få grisar som mår bra innan slakt. Inte bidrar de till att hålla landskapet öppet heller. På köpet blir jag fetare och fetare. Alltså behöver jag skärpa till mig. Jag behöver inse att det inte är en mänsklig rättighet att äta fläskkött. Kött behöver snarare bli garnityr än huvudingrediens. Jag filar på mitt nyårslöfte och jag ser att det kommer att innehålla löften om minskat köttintag och en smärtare figur. Jag tror det är bra, både för mig och för miljön.
Sillen däremot äter jag med välbehag och sköljer ner med KRAV-märkt snaps. Sillen är inte hotad och smart ska man ju bli av fisk dessutom. Ålen har dock sedan länge lämnat mitt julbord och kommer nog knappast dit igen för hur ska ålen kunna räddas? Det ser mörkt ut.
Alltså, låt oss tänka på vad vi äter. Men, kanske ännu viktigare, låt oss tänka på hur vi handskas med den mat som inte äts upp. den behöver vi ta hand om på bästa sätt.
Jag hoppas ni alla får en god jul med god mat som räcker länge.
God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar