onsdag 14 december 2011

Paul Auster - wow!

Igår kväll avslutade jag Paul Austers "Sunset Park", en ny bok av honom som jag köpte i New York. Den finns på svenska också har jag sett. Det är en fantastisk liten roman tycker jag. Jag har tidigare läst New York-trilogin på svenska och uppskattade den mycket. Efter det har det inte blivit av att jag läst Auster. För mycket ekoteologisk litteratur misstänker jag har stått i vägen.

Romanen handlar en ung man med demoner att bearbeta och om hans omgivning, mor och far, flickvän och vänner. Lågmäld, utan åthävor berättar den om brustenhet och helande.
Men boken verkar också ha två andra syften. Dels att slå ett slag för bokläsning och bokkonsumtion i en värld som digitaliseras och där färre läser böcker. Inte så konstigt eftersom Auster är en produktiv författare. Fadern i boken är förläggare.

Dels befinner sig handlingen mitt i den ekonomiska krisen 2008-2009 och detta märks i boken. I beskrivningar om framtidstro och möjligheter till ett leverne märks uppgivenheten men också möjligheten att välja något annat, att inse att annat i livet är viktigt än pengar. Så inser fadern att det inte är hela världen att hans förlag eventuellt går i graven, förutom hans blödande hjärta för de anställda, efter en nära-döden upplevelse inser han livets värden.

Sonen som saknar ambitioner och vill leva i nuet, i varje dag som kommer verkar också ha insett något väsentligt. Allt kommer till den som väntar och är ödmjuk. Dessvärre verkar boken sluta i total uppgivenhet: "..and he wonders if it is worth hoping for the future when there is no future, and from now on, he tells himself, he will stop hoping for anything and live only for now, this moment, this passing moment, the now that is here and then not here, the now that is gone forever."

I boken finns dock hopp av annat slag i Bing Nathan som hittat ett alternativt sätt att leva eftersom han konstaterat att: "In a throwaway culture spawned by the greed of profit-driven corporations, the landscape has grown ever more shabby, ever more alienating, ever more empty of meaning and consolidating purpose."

Huvudpersonen och Bing har tillsammans konstaterat att det finns ett annat sätt att leva: "..the value of resistance, how it was possible to refuse to participate in the meaningless games society was asking them to play."

Alltså: boken rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar