tisdag 20 december 2011

Julfest på S:t Sigfrids folkhögskola

Idag har vi haft fest! Helt underbart har det varit. Många goa elever och kollegor som tillsammans gjort en fin dag.
Jag tänker på festen som det viktiga avbrottet i vardagen, de där topparna vi kan leva på ett tag. Idag var en sådan dag. Jag hoppas julen får vara festlig för många samtidigt som jag och alla ni vet att den inte är det för många. De ensamma, de som sitter fast i missbruk eller andra utanförskap. Hur ska de fira jul? Därför blir jag så upprörd över risken att RIA i Växjö kanska måste stänga på grund av för lite pengar. När behoven växt har man tvingats anställa fler personer. Det är väl bra och strategiskt? Men det är klart då måste pengarna in också. Många diakoner i Växjö gör ett fantastiskt jobb men det som görs på RIA görs bara där. Jag hoppas det ska lösa sig för RIA och jag är säker på att vi ska kunna mobilisera ett stort stöd också ekonomiskt. Jag hoppas många kan tänka sig att ge en julklapp som räcker längre de flesta vi ger bort och når många fler än vi vanligtvis gör med våra klappar.
Idag har det varit fest! Jag älskar verkligen att finnas i vårt kapell när musiklinjen gör sitt bästa, när lugnet och stillheten, heligheten infinner sig. Det gör den ofta i vårt kapell, så även ikväll.
Att sedan få gå ut ur kapellet och mötas av brinnande eldar och Josef och Maria och ett par motsträviga får gör bilden hel. Där stod vi alla 200 och kanske kände vi lite till manns att vi var i Betlehem den där gången för 2000 år sedan. Jag tror det, jag kände så.
Julen är här! Det är gudomligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar