tisdag 4 oktober 2011

SPÅR

I kväll kör vi samtal nummer tre i vår samtalsserie på folkhögskolan. Vi använder ett koncept som tagits fram av Korsvei, kolla in http://www.korsvei.se/
Där ligger hela samtalsserien. Det är sex träffar som tar ca. 2,5 h vardera. Vi utgår från Korsveis fyra vägvisare: Söka Jesus Kristus, Bygga gemenskap, Leva enklare, Främja rättfärdighet.
Jag skulle önska att många församlingar använde sig av konceptet då det ger väldigt goda samtal om det som är riktigt viktigt. Hur kan man vara en jesu lärjunge 2011? Vad får det för konsekvenser i mitt liv och i andras liv, för jordens liv?
Jag är inte själv aktiv inom Korsvei så därför kan jag så här oförblommerat göra reklam för deras koncept.
Ta gärna en titt på hemsidan och se hur det kan användas i din församling. Det finurliga är att materialet egentligen är helt klart. Man behöver inte "producera" något eget. Naturligtvis lägger man till och drar ifrån efter tycke och smak men jag anser att det håller som det är. Sedan är det ju gruppen som samlas som formar hur samtalen blir. Alla träffar börjar med bön och bibelläsning, en bibelstudiemetod som är mycket enkel används, sedan finns ett undervisningsstycke man kan "förelösa" eller läsa tillsammans. Diskussionefrågor finns liksom en kort meditation och en uppgift att göra hemma tills nästa gång man ses. Kvällarna avslutas med andakt och även dessa är färdiga, bara att printa och kopiera.
Jag ser det som ett enkelt sätt att komma in på identitet, beteenden och jordens framtid, alla dessa frågor ryms.
Testa det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar