söndag 30 oktober 2011

Milstolpe

Idag satt jag på café vid S:t Eriks plan och förberedde ett föredrag. Det var ganska svårt för uppdraget är att på tisdag prata om vad som lett fram till att jag arbetar med de frågor jag nu arbetar med. Sådana föredrag brukar jag inte normalt hålla och dessutom har jag bara 30 minuter på mig.
Jag tänker att det dels är scouttiden som påverkat mig, någon slags fascination över naturen, den tror jag är viktig. Tiden i SSU och motståndet mot Öresundsbron och Anna Lindhs tydliga miljöengagemang är en annan milstolpe. Resan till Rumänien 1990 och mötet med de understimulerade barnhemsbarnen och den förödda miljön, sotig från alla kolkraftverk gjorde outplånligt intryck. Att ha Stefan Edman som lärare på S:t Sigfrids folkhögskola gick inte obemärkt förbi. Att sedan få läsa Sallie McFagues God in Creation 1993 på teologen i Lund bidrog vidare till att jag hamnat där jag hamnat.
Det var en nyttig övning att få tänka igenom vad som format mig. Det borde man kanske göra oftare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar