lördag 29 januari 2011

Kyrkoherden i Virestad

Det blåser snåla vindar om kyrkoherden i Virestad. Synd tycker jag för jag tror han vill väl.
Han har reagerat över att en kvinna som nyss lämnat Svenska kyrkan skulle komma och föreläsa på en kvinnofrukost i församlingen. Jag kan förstå att man reagerar med ryggraden: ska denna som nyss gått ur verkligen komma och föreläsa?!
Vilket ämne det handlar om är ju ointressant, det är själva grejen som blir konstig. Kyrkoherden anklagas nu för att stänga kyrkan för de som inte är med. Det stämmer inte förstås, det vet alla som någon gång träffat honom.
I sin egen insändare i Smp menar kyrkoherden att han inte kan ta kontakt med en icke medlem, det låter konstigt. Visst kan vi väl försöka prata med alla? Det tycker jag kyrkoherden ska göra genast.
Nu har kvinnan anmält till DO som valt att inte ta upp ärendet. Tur var väl det! Svenska kyrkan får väl själv välja vem man kallar att föreläsa, eller?
Vad jag förstått har kvinnan gått ur Svenska kyrkan på grund av det kvarvarande kvinnoprästmotståndet. Jag håller helt med om att det är förkastligt och skall motverkas på alla goda sätt. Men i Virestad har det ju hänt fantastiska saker på det området de senaste åren. Församlingen fick nog av kvinnoprästmotståndet och tillsatte en lista som kunde ställa upp i kyrkovalet och man lyckades. Nu gäller förstås att man tar ansvar för verksamheten. Med en ny kyrkoherde som står för en helt annan teologi än den förre har man chans att göra något bra. Men kyrkoherden behöver församlingens stöd.

2 kommentarer:

  1. Fann ditt inlägg ang. Kvinnofrukosten i Härlunda.
    http://magnuspwahlin.blogspot.com/2011_01_01_archive.html

    Vilket ämne det handlar om är ju ointressant, det är själva grejen som blir konstig.
    Min kommentar:
    Är ”grejen så konstig?” Jag som är ”Kvinnan” var kallad långt i förväg. Hade tackat ja att komma till en församlingen, i kyrkan jag varit medlem i 47 år. Upplyste kommittén att jag just gått ur kyrkan och kanske borde avstå, men fick svaret att de förut aldrig frågat sina föreläsare om det gått ur kyrkan eller var medlemmar. Så ok. Då kommer jag som vi sagt! sa jag.
    Nu har kvinnan anmält till DO som valt att inte ta upp ärendet. Tur var väl det! Svenska kyrkan får väl själv välja vem man kallar att föreläsa, eller?
    Min kommentar: När min DO anmälan blev media-offentlig, var detta ärendet redan passé för mig. Men jag ville helt enkelt få det prövat. De tog inte upp ärendet på grund av att det inte gällde en anställning. (Inte för att det var ointressant eller dyl)
    Jag tycker faktiskt det handlade om min rätt att få tala. Och jag är inte helt säker på om jag delar din åsikt att det är kyrkans sak att avgöra liknande frågor själv. Det finns många fler i en församling är en kyrkoherde. Vi väljer fortfarande till olika politiska råd. Kyrkan är en del av Sverige och vårt rättsamhälle. Jag är mycket tacksam för att Kyrkan inte beslutat själv i ”sina frågor”. Då hade utvecklingen i kyrkan inte varit där den är idag. Om en präst stoppas för att han/hon har en annan sexuell läggning, skall inte det heller sändas till DO, om någon nekas föreläsa för att den har en annan religion skall den stoppas från att få tala? Finns säkert massor av fler exempel där kyrkan inte borde få bestämma själv, efter som det fortfarande är en folkkyrka vill jag mena.
    Vad jag förstått har kvinnan gått ur Svenska kyrkan på grund av det kvarvarande kvinnoprästmotståndet. Jag håller helt med om att det är förkastligt och skall motverkas på alla goda sätt…..Men kyrkoherden behöver församlingens stöd
    Min kommentar: Nja- Kvinnoprästmotståndet är bara en ingrediens. Droppen som fick mig att fylla i Utträdesblanketten var före biskopen i Växjö, och att han inte avkragas mm. Men jag hade säkert gått ur ändå. Jag är en fritt tänkande kvinna som måste stå för vad jag tycker är rätt.
    JA kyrkoherden behöver församlingens stöd, men församlingen, läs här de som anordnar Kvinnofrukostar, behöver också sin kyrkoherdes förtroende när de kallar föreläsare, och inte behöva kräva medlemsbevis. Det har de, mig veterligt aldrig gjort och gör nog inte nu heller. Och jag har MYCKET SVÅRT att tro att du själv som ordnade den FÖRTRÄFFLIGA Världens fest i Växjö krävde medlemskap för de talare som inbjöds att tala då. Då var jag ännu medlem, så då hade jag dock ändå fått tala. Min teologi har inte förändrats, jag delar verkligen din Ekoteologi, och i det andliga samtalet över alla gränser, men för att vara ekoteolog måste man väl inte vara medlem i Svenska kyrkan eller?
    Allt gott till Dig. Mariann@

    Läs gärna mer på min blogg www.ekosofi.com

    SvaraRadera
  2. På bloggen som Marianna hänvisar till finns också mitt svar på hennes kommentar.

    SvaraRadera