söndag 16 januari 2011

Ekoteologiska dagar i Rättvik

14-15/1 2011 samlades vi 35 personer på stiftsgården i Rättvik för att tala om ekoteologi och framtiden för jorden, människan och Skapelsen.
Det var verkligen spännande dagar och jag fick möjligheten att föreläsa om ekoteologi utifrån min bok.
Det blev väl mottaget och det kändes riktigt bra.
Kåre Olsson gav oss ett naturvetenskapligt perspektiv på vår stora utmaning. Jacob Risberg gav oss en  inblick i klimatförhandlingarna som Svenska kyrkan följer nära, bland annat med folk i Bryssel och på förhandlingarna. Durban i Sydafrika blir viktigt! Olavi Hemmilä presenterade något nytt för mig Eco-Critisism vilket verkar intressant. Nu har de ekologiska frågorna fått fäste också i litteraturkritiken.
Elisabeth Pettersson ledde sedan ett pass om hur vi får insidan och det yttre att hänga ihop, hållbar inåt, hållbar utåt. Två riktigt bra dagar alltså. En hel del nätverksbyggande och möjlighet att träffa nya människor.
Alla som var där var överens om att vi måste köra igen nästa år och då hoppas vi vara dubbelt så många på plats.
Stor eloge till biskop Thomas som stödjer arbetet så tydligt och till Lisa Fröberg, Nils Åberg och Anders Hagman som planerat dagarna.
Så tillbaka till Växjö och planering för nästa föredrag som handlar om Mission och som jag ska hålla i Oskarshamn på fredag, det ska bli kul för jag har fokuserat så mycket på ekoteologi nu att jag behöver sätta tänderna i något annat en stund. Mission och ekoteologi är ju förvisso nära förknippade, båda handlar om Guds plan med sin Skapelse.
Jag fick en god idé i Rättvik om vilken typ av teologi jag ska arbeta vidare med. Jag tror det behövs teologi om ekonomi  och jag vill koppla detta till nattvardsteologi och en teologi om måltiden. jag menar att dessa saker hänger intimt samman. Jag har sedan tidigare funderat på om att få skriva en bok till och den bör innefatta ekonomi på något sätt. I Rättvik klarnade tankarna och jag fick stoff till mitt skrivande så nu är det bara att ge sig i kast med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar