tisdag 15 februari 2011

Ekoteologi i TV

Igår kväll sändes programmet om min bok i Kunskapskanalen. Det var spännande att få se sig själv på det sättet. Det var första gången som jag fick så mycket TV-tid att prata om det jag tycker är riktigt viktigt, det kändes lyxigt. På det hela taget är jag nöjd med programmet, jag har ju inte fått se det innan det sändes och det spelades in i ett svep utan omtagningar. Birger Schalug var en mycket trevlig person som överlag ställde bra frågor och det märktes att han verkligen läst min bok.
Tyvärr ska man ju som representant för Svenska kyrkan också ställas till svars för allt möjligt konstigt som sker i kyrkan. Birgers fråga om vad jag tyckte om C.S Lewis bok som används i något Alpha sammanhang var ju helt irrelevant. Det märktes att Birger hade svårt med kyrkan och kristen tro på många sätt, och det är han ju inte ensam om.
Det jag tyckte var skönt var att jag inte fastnade i tankar eller fick tunghäfta, det hade varit det värsta, tycker jag.
Programmet ligger på urplay.se fram till den 13 augusti, så det finns gott om tid för dig som missade det att se det via webben. Programmet heter "En bok - en författare."
Jag tror detta var första gången som ekoteologi fick så stort utrymme i svensk media och det är jag lite stolt över. Enligt förläggaren tickade det in en och annan bokbeställning under kvällen, kul!
Boken finns att beställa på http://www.ordbruket.se/

2 kommentarer:

  1. Äntligen nån som uppmärksammar ekosystemen som heliga! Som 'miljömupp' tycker jag att kyrkan, kristendomen, gör våld på naturen bara genom att lyfta människan som kronan på verket. Vi är en art bland andra arter.

    Som icke-kristen och amatörläsare av bibeln tycker jag ändå att berättelsen om kunskapens träd bra beskriver hur människan fått storhetsvansinne och tror sig kunna förklara och beräkna allt. Detta är naturvetenskapens och teknikoptimismens bidrag till människans destruktiva förhållande till naturen. Vi tror oss kunna kontrollera den, och om vi skulle råka förgifta nåt här eller utrota når där så kan vi hitta nåt som fixar allt bra igen...

    Kanske är berättelsen om fördrivningen ur paradiset en berättelse om hur människorna, representerade av Eva och Adam, lämnade naturen och tvingades in i kulturen.

    Caroline Loohufvud

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror att allt skapat är heligt just av det enkla faktum att det är skapat av Gud.
    Människan som skapelsens krona skall ses, anser jag, i ljuset av den konungabild Jesus vill förmedla om sig själv. Alltså den tjänande konungen, den som ger sitt liv för sina lamm. Det är samma sak med människan i skapelseberättelsen att den roll vi ska ha är Skapelsens tjänare och här finns ortodox inspiration som ser människan som Skapelsens präst och prästen är just församlingens tjänare. Då blir människan Skapelsens advokat och försvarare mot rovdrift och annat som föröder.
    Trots detta anser jag att människan har en särskild funktion och är den art som kan kommunicera med Gud på olika sätt även om Bibeln faktiskt berättar om en pågående dialog mellan Gud och allt Gud skapat. Men människans otroliga resurser hon utrustats med innebär också det stora ansvar hon har och det ansvaret kan inte läggas på någon annan art.

    SvaraRadera