onsdag 1 december 2010

Hemma från Västerås

Det var verkligen  en rik dag igår! Jag fick lyssna på Kåre Olsson som menar att vi behöver en ny förståelse av vad det innebär att vara människa för att vi ska kunna leva på ett rimligt sätt. Utmanande och tydligt. Sedan Kerstin Bergmans Mater-ialism, ett feministiskt perspektiv som talar mot trancendens och för immanens, mycket bra och användbart anser jag. Joel Ludvigsson berättade om sin kommande avhandling i kristen Luthersk etik och han tydliggjorde gränser och definitioner som man ju måste då man ska skriva akademiskt. Per Larsson presenterade sin bok "Skapelsens frälsning" en bok jag verkligen rekommenderar och som jag använt i min egen bok. Det var jag som fick sista ordet i att presentera min bok "En annan värld är möjlig!" Det var kul att få göra det i detta gäng. Jag fick också kloka synpunkter från flera, inte minst från Henrik Grape och Biskop Thomas. Kul att Thomas låter oss samlas i biskopsgården i Västerås och att han kallar oss till detta nätverk.
Denna gång var vi 18 personer som samlats från Luleå i norr till Lund i söder.

Nu blir nästa sak en samling på Rättviks stiftsgård 14-15/1 2011 och det kan bli intressant. Kolla in stiftsgårdens hemsida för mer information, dagarna är öppna för alla intresserade.

Vi hoppas sedan kunna ha en ekoteologisk verkstad på S:t Sigfrids folkhögskola i september eller oktober. Biskop Thomas har lovat kalla oss samman igen i tidig september. Hoppas att vi kan vara ännu flera då.

Uppfylld av allt detta goda försökte jag sedan ta mig hem via tåg vilket ju var svårt. I Norrköping väntade buss till Alvesta och sedan Taxi men jag hade tur för det kom ett tåg i Alvesta som jag hoppade på, sedan taxi hem, landade vid midnatt, bara tre timmar försenad.
Blir lika förvånad varje år att SJ och Trafikverket inte klarar detta, antagligen lika förvånad som de blir av att vi har vinter i Sverige, faktiskt varje år!

Sysslar du med ekoteologi? Ta kontakt så att du kan få inbjudan till nätverksträffarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar